شبکه های اجتماعی: اینستاگرام تلگرام

مهارت های زندگی

 | تاریخ ارسال: 1401/10/16 | 
مهارت‌های زندگی
همه ما دوست داریم فرزندانی توانا در : تصمیم گیری، رابطه مثبت با دیگران ، مقابله با هیجانهای منفی و حل مشکلات شخصی و  همچنین خودآگاه ، همدل خلاق و متفکر داشته باشیم. به این توانمندی‌ها مهارت‌های زندگی می‌گویند. طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی؛ "مهارتهای زندگی توانایی انجام رفتارهای سازگارانه و مثبت است به گونه‌ای که فرد بتواند با چالش‌ها و ضروریات زندگی روزمره کنار بیاید."
مهارت‌های زندگی شامل این ده مهارتند: خودآگاهی، همدلی، ارتباط موثر، روابط بین فردی ، مقابله با استرس، مقابله با هیجان‌های منفی، تفکر خلاق، تفکر انتقادی، حل مساله و تصمیم‌گیری.
مهارت خودآگاهی: به این معناست که کودک به خوبی خود رابشناسد. چه نقاط ضعف و قوتی دارد. از استعداد‌ها و ویژگی‌ها مثبت و منفی خود باخبر است و برای بهتر شدن تلاش می‌کند. کودکانی که این مهارت را پرورش می‌دهند کمتر دچار مقایسه و عدم اعتماد به نفس در خود می‌شوند.
مهارت همدلی: همدلی مهارت مهمی است که کمک می‌کند فرد به دیگران از زاویه دید آنها بنگرد و آنها را درک کند . این مهارت در کودکان برای دوست‌یابی، تحمل افراد با عقاید متفاوت و تعامل با دیگران بسیار ضروری است.
ارتباط موثر: این مهارت به کودکان کمک می‌کند که صحبت کردن ، ابراز وجود و بیان کردن عقاید به راحتی انجام شود. رابطه سالم و موثری برقرار کند و احساسات و هیجاناتش را نشان دهد.
مقابله با استرس: این مهارت مهم به کودک کمک می‌کند موقعیت‌های استرس زا را بشناسد، واکنش بدنی خود را آشنا شود و راهکارهایی برای آرام سازی و مقابله با آن را یاد بگیرد.
مقابله با هیجان منفی :  مدیریت و کنترل هیجانات منفی اعم از ترس و خشم می‌تواند در ارتباط موثر، کسب آرامش و سلامت روان بسیار مفید باشد.
مهارت حل مساله و تصمیم گیری: زمانی که در زندگی به یک مشکل برمی‌خوریم  باید بتوانیم شرایط و موقعیت را بسنجیم و برای آن راه حل پیدا کنیم. در تصمیم درست گرفتن برای کودک، با راهنمایی کردن می‌توانیم کمک بزرگی به او بکنیم اما به یاد داشته باشید که همزمان باید استقلال در تصمیم‌گیری و حل مساله را در او پرورش داد تا در سنین بالاتر اعتمادبه‌نفس بیشتر و تصمیم بهتری داشته باشد.
روابط بین فردی: ارتباط و مشارکت کردن با دیگران از نیازهای اولیه هرفرد در این جهان است . این مهارت به کودکان کمک میکند علاوه بر اینکه روابط و دوستی‌های مناسب در کودکی برقرار کنند در بزرگسالی در زمینه شغلی و کاری خود نیز پیشرفت داشته باشند.
تفکر خلاق: یکی از موثرترین برای تصمیم‌گیری درست، تفکر خلاق است. کودک با این مهارت می‌توانمد راه حل و گزینه‌های بهتری ارائه دهد و انعطاف پذیری بیشتری در برابر محدودیت‌ها داشته باشد.
تفکر نقادانه: این مهارت به کودکان کمک می‌کند؛ هرحرفی را بی‌دلیل نپذیرند و به خوبی بتوانند درباره موضوعات مختلفی پرسش کنند، تحلیل و تفسیر خود را ارائه دهند.
کیانا کسایی