شبکه های اجتماعی: اینستاگرام تلگرام

درمان اختلال وسواسی_اجباری

 | تاریخ ارسال: 1399/10/6 | 
درمان اختلال وسواسی_اجباری

روان درمانی ERP
Exposure and reaction prevention therapy
رایج‌ترین و موفق ترین درمان برای OCD, این درمان دو عنصر دارد، بخش اول مواجهه کردن تدریجی فرد با موقعیت و افکاری است که باعث رنج او می شوند. که می تواند در موقعیت واقعی (in vivo),یا موقعیت تجسمی(imaginary) باشد. درمان به شکل تدریجی و برنامه ریزی شده است و آنقدر فرد در معرض محرک ها قرار می گیرد تا رنج آنها به طور قابل توجهی کاهش یابد. بخش دوم این روش درمانی واکنش هاست که در OCD شامل رفتارهای منظم و مرتب و ریچوال های خاصی است که انجام می دهد، که برای پیشگیری از ریچوال ها از رفتار های جایگزین معکوس کردن عادت و یا تغییر و تعدیل ریچوال ها استفاده می کنند. این روش به مراجع کمک می کند که اضطرابش را کنترل کند، تقویت منفی را از بین می برد و باورهای غلط و مزاحم را بی اعتبار می کند.
ERP روش درمانی بسیار موثر و مفید و طولانی اثر است.
 
رواندرمانی شناختی _رفتاری (CBT)
هدف این روش تغییر باورهای غلط درباره ترس ها، افکار و اهمیت کارهای تکراری است. باورهای غلط در OCD شامل : ارزیابی مسولیت، اهمیت زیاده از حد افکار(یکی دانستن فکر و عمل) ، بیش از حد بزرگ دانستن خطر.
 
دارودرمانی و Neurosurgery
روش سریع و ارزان برای درمان OCD دارودرمانی است. داروهای بازجذب سروتونین SSRI ها که باعث افزایش سطح سروتونین در مغز می شوند. وقتی روان درمانی با دارودرمانی همراه باشد، اثربخشی مثبت تر است.
 
 
آخرین راه حل نوروسرجری است که رایجترین روش سینگولوتومی که در آن جراح بعضی از سلول‌های واقع در دسته سینگولیت نزدیک جسم پینه ای را از بین می برند.

افسانه فرهمندیان
درمانگر کودک و نوجوان