شبکه های اجتماعی: اینستاگرام تلگرام

اولویت بندی کارها و تنظیم وقت

 | تاریخ ارسال: 1399/1/26 | 
اگر در حال حاضر در تنظیم وقت و رسیدگی به کارها مشکل دارید استفاده از چارت طبقه بندی کارها ممکن است برایتان خوب باشد.
🔸️کارهای مهم و ضروری
کارهایی هستند که در زمان کم بصورت بحران برای شما ایجاد شدند و در واقع حاصل بی برنامگی های قبلی شما هستند.
با اینکه رسیدگی به آنها مهم است اما صرف تمام زمان شما برای انجام آنها شما را دچار احساس خستگی و فرسایش شدید خواهد کرد
🔸️کارهای مهم و غیر ضروری
اموری هستند که شما فرصت برنامه ریزی برای پرداختن به آنها را دارید و در واقع اگر برای آنها فکری نکنید به زودی تبدیل به بحران و کارهای مهم و ضروری می شوند مثل رسیدگی به امور پزشکی
🔸️کارهای غیرمهم و ضروری
معمولا کارهایی هستند که به درخواست دیگران مجبور به انجام آن هستیم. مثل درخواست یک دوست برای انجام کاری که وظیفه ی خود اوست مثلا کمک کردن به ترجمه ی یک مقاله که مربوط به کار تحصیلی دوست ماست.
🔸️کارهای غیرمهم و غیر ضروری
شامل تمام فعالیت هایی که وقت گیر و گاهی حتی لذت بخش به نظر می رسند اما در واقع نه مهم هستند نه ضروری مثل پیگیری اخبار یا تمیزکاری.
برای گیر نیفتادن در بحران و فشار زمان تقریبا هفتاد درصد زمان شما باید صرف کارهای "مهم و غیرضروری "شود. به این ترتیب شما با کار مهم و ضروری جدیدی مواجه نخواهید شد.
کارهای غیرمهم و ضروری تا جای ممکن باید به دیگران محول شوند و یا از پذیرش آن خودداری شود.
مثلا وقتی شاغل هستید ،فرزند کمسال دارید و مشغول تدارک مهمانی هستید شاید نیازی به  مشارکت شما در خرید تمام جزییات نباشد.
کارهای غیر مهم و غیرضروری تا جای ممکن باید از برنامه روزانه ی شما حذف شوند.
باقی زمان شما باید صرف کارهای مهم و ضروری شود که در حال حاضر وجود دارند.
اگر برای مدت زمان مشخص ،قبل از اقدام به هرکاری سعی کنید تکلیف آن کار را از نظر مهم و ضروری بودن مشخص کنید.
اولا بعد از گذشت مدتی هیچ کار مهم و ضروری برای شما باقی نخواهند ماند.
دوما در "نه"گفتن به درخواست های دیگران و اولویت دادن به مصلحت شخصی بهتر عمل خواهید کرد.
سوما از کلافگی و فشار بی برنامه بودن رها خواهید شد.

مهرنوش مهدیزاده
مشاور روابط عاطفی، فرزندپروری کودک و نوجوان